Doporučení pro práci s dětmi
VŠEOBECNĚ
-
NECHTE SVÉ DÍTĚ ZKOUMAT MATERIÁLY, HRAČKY A EXPERIMENTOVAT S NIMI, DŮLEŽITÉ JSOU I PRAKTICKÉ ČINNOSTI JAKO STAVĚNÍ Z KOSTEK, PSANÍ NA STROJI ČI POČÍTAČI, VAŘENÍ … DĚTI SE NEJLÉPE UČÍ KONÁNÍM
-
VYUŽIJTE KAŽDODENNÍCH SITUACÍ K UČENÍ (POČÍTEJTE, KOLIK JE TALÍŘŮ NA STOLE, ČTĚTE CENY A DISKUTUJTE O NICH BĚHEM NÁKUPU…)
-
UČIŇTE VAŠE DÍTĚ ODPOVĚDNÉ ZA URČITÉ PRÁCE V DOMÁCNOSTI
-
NAJDĚTE SILNÉ STRÁNKY A SCHOPNOSTI VAŠEHO DÍTĚTE A CHVALTE HO, KDYKOLI JE TO MOŽNÉ
-
HRAJTE SE SVÝM DÍTĚTEM HRY, KTERÉ VYŽADUJÍ KONCENTRACI, TAKOVÉ HRY MOHOU POMOCI ZVÝŠIT SCHOPNOST ŘEŠIT PROBLÉMY
-
POKLÁDEJTE DĚTEM OTÁZKY, KTERÉ PROVOKUJÍ MYŠLENÍ, A POVÍDEJTE SI S NIMI O NICH, AKTIVNĚ JIM NASLOUCHEJTE
POČÁTEČNÍ PSANÍ
-
VĚNOVAT POZORNOST SPRÁVNÉMU DRŽENÍ TUŽKY ( TUŽKU DRŽÍ PALEC A UKAZOVÁČEK, PROSTŘEDNÍK UDRŽUJE SMĚR A OPÍRÁ RUKU O PODLOŽKU, STEJNĚ DRŽÍ PRAVÁK I LEVÁK, VRŠEK TUŽKY SMĚŘUJE K RAMENI
FORMY: - VELKÝ PAPÍR PŘILEPÍME NA SKŘÍŇ NEBO DVEŘE, KRESLÍME OBRÁZKY Z KROUŽKŮ
-
OMALOVÁNKY S VĚTŠÍMI OBRÁZKY – DÍTĚ OBTAHUJE JEN OBRYSY A TVARY, ABY SE POHYBOVALA CELÁ RUKA, NE JEN PRSTY
-
SPOJOVÁNÍ ČÍSEL 1 – 20, ČÁRY SE NESMÍ KŘÍŽIT, STŘÍDÁME SE S DÍTĚTEM, KDE DOJDE K PŘEKŘÍŽENÍ, UDĚLÁME MOST, KDO JICH MÁ MÉNĚ, VYHRÁL
Desatero dovedností a znalostí pro prvňáčky
-
Znám svoje jméno a příjmení, vím, jak se jmenují rodiče.
-
Umím se obléknout i převléknout do cvičebního úboru tak rychle, aby nikdo z mých kamarádů na mě nemusel čekat. Umím na tkaničce mašličku.
-
Umím uklidit knížky, pastelky a hračky tam, kam patří.
-
Dovedu kreslit tužkou a pastelkami i malovat barvami.
-
Poznám barvu červenou, modrou, zelenou, žlutou, hnědou a černou.
-
Umím vystřihnout obrázek nůžkami s kulatou špičkou.
-
Dovedu si připravit svačinku na ubrousek a po jídle si umýt ruce.
-
Dovedu poslouchat maminčino vyprávění se zájmem a v klidu.
-
Televizní pohádky, filmy a písničky pozorně sleduji a povídám si o nich s rodiči.
-
Do školní tašky si sám uložím věci.
Desatero pro rodiče
-
Každý den kontroluji za přítomnosti svého prvňáčka jeho školní tašku.
-
Každý den zkontroluji penál a připravím ostře ořezané tužky. Vím, že dítě jich má mít v zásobě několik.
-
Pomáhám dítěti v přípravě školních potřeb a učebních pomůcek za jeho přítomnosti, společně je ukládáme do tašky.
-
Školní pomůcky koupím podle pokynů třídní učitelky až po informativní schůzce rodičů budoucích prvňáčků.
-
Pravidelnou přípravu na vyučování rozdělím dítěti na kratší časové intervaly.
-
Příprava na vyučování by měla probíhat v klidném a příjemném prostředí, aby se dítě mohlo soustředit na svou práci.
-
V klidu si popovídám s dítětem o tom, co prožilo ve škole, snažím se odpovědět na jeho otázky.
-
O společných kulturních zážitcích (rozhlas, televize, kino, divadlo, koncerty) si s dítětem vyprávím, snažím se mu vysvětlit, čemu nerozumělo. Tím rozvíjím jeho rozumové vnímání.
-
Své dítě pohladím, pochválím za dobré výsledky. Snažím se nezlobit se, když se mu něco ve škole nedaří.
-
Jsem součástí školy, nestojím mimo ni, zvykám si na zcela samozřejmé návštěvy ve škole.
Zařiďme věci tak, aby dítě zvládlo svůj úkol co
nejlépe, a pak ho za to nezapomeňme pochválit!