Doporučení pro práci s dětmi

„Vstup do první třídy je velkou změnou v životě rodiny. Situace klade na dítě značné nároky a hodně záleží na dospělých, zda se dítě se situací vyrovná dobře, v klidu a poměrně rychle, nebo zda bude vstup mezi školáky provázen stresem, nepříjemnými zážitky, pocity neúspěchu, úzkostí.“ (Kutálková, D. )
 

VŠEOBECNĚ

 

  • NECHTE SVÉ DÍTĚ ZKOUMAT MATERIÁLY, HRAČKY A EXPERIMENTOVAT S NIMI, DŮLEŽITÉ JSOU I PRAKTICKÉ ČINNOSTI JAKO STAVĚNÍ Z KOSTEK, PSANÍ NA STROJI ČI POČÍTAČI, VAŘENÍ … DĚTI SE NEJLÉPE UČÍ KONÁNÍM

  • VYUŽIJTE KAŽDODENNÍCH SITUACÍ K UČENÍ (POČÍTEJTE, KOLIK JE TALÍŘŮ NA STOLE, ČTĚTE CENY A DISKUTUJTE O NICH BĚHEM NÁKUPU…)

  • UČIŇTE VAŠE DÍTĚ ODPOVĚDNÉ ZA URČITÉ PRÁCE V DOMÁCNOSTI

  • NAJDĚTE SILNÉ STRÁNKY A SCHOPNOSTI VAŠEHO DÍTĚTE A CHVALTE HO, KDYKOLI JE TO MOŽNÉ

  • HRAJTE SE SVÝM DÍTĚTEM HRY, KTERÉ VYŽADUJÍ KONCENTRACI, TAKOVÉ HRY MOHOU POMOCI ZVÝŠIT SCHOPNOST ŘEŠIT PROBLÉMY

  • POKLÁDEJTE DĚTEM OTÁZKY, KTERÉ PROVOKUJÍ MYŠLENÍ, A POVÍDEJTE SI S NIMI O NICH, AKTIVNĚ JIM NASLOUCHEJTE

 

 

POČÁTEČNÍ PSANÍ

 

  • VĚNOVAT POZORNOST SPRÁVNÉMU DRŽENÍ TUŽKY ( TUŽKU DRŽÍ PALEC A UKAZOVÁČEK, PROSTŘEDNÍK UDRŽUJE SMĚR A OPÍRÁ RUKU O PODLOŽKU, STEJNĚ DRŽÍ PRAVÁK I LEVÁK, VRŠEK TUŽKY SMĚŘUJE K RAMENI

FORMY: - VELKÝ PAPÍR PŘILEPÍME NA SKŘÍŇ NEBO DVEŘE, KRESLÍME OBRÁZKY Z KROUŽKŮ

  • OMALOVÁNKY S VĚTŠÍMI OBRÁZKY – DÍTĚ OBTAHUJE JEN OBRYSY A TVARY, ABY SE POHYBOVALA CELÁ RUKA, NE JEN PRSTY

  • SPOJOVÁNÍ ČÍSEL 1 – 20, ČÁRY SE NESMÍ KŘÍŽIT, STŘÍDÁME SE S DÍTĚTEM, KDE DOJDE K PŘEKŘÍŽENÍ, UDĚLÁME MOST, KDO JICH MÁ MÉNĚ, VYHRÁL

 

Desatero dovedností a znalostí pro prvňáčky

  1. Znám svoje jméno a příjmení, vím, jak se jmenují rodiče.

  2. Umím se obléknout i převléknout do cvičebního úboru tak rychle, aby nikdo z mých kamarádů na mě nemusel čekat. Umím na tkaničce mašličku.

  3. Umím uklidit knížky, pastelky a hračky tam, kam patří.

  4. Dovedu kreslit tužkou a pastelkami i malovat barvami.

  5. Poznám barvu červenou, modrou, zelenou, žlutou, hnědou a černou.

  6. Umím vystřihnout obrázek nůžkami s kulatou špičkou.

  7. Dovedu si připravit svačinku na ubrousek a po jídle si umýt ruce.

  8. Dovedu poslouchat maminčino vyprávění se zájmem a v klidu.

  9. Televizní pohádky, filmy a písničky pozorně sleduji a povídám si o nich s rodiči.

  10. Do školní tašky si sám uložím věci.

Desatero pro rodiče

  1. Každý den kontroluji za přítomnosti svého prvňáčka jeho školní tašku.

  2. Každý den zkontroluji penál a připravím ostře ořezané tužky. Vím, že dítě jich má mít v zásobě několik.

  3. Pomáhám dítěti v přípravě školních potřeb a učebních pomůcek za jeho přítomnosti, společně je ukládáme do tašky.

  4. Školní pomůcky koupím podle pokynů třídní učitelky až po informativní schůzce rodičů budoucích prvňáčků.

  5. Pravidelnou přípravu na vyučování rozdělím dítěti na kratší časové intervaly.

  6. Příprava na vyučování by měla probíhat v klidném a příjemném prostředí, aby se dítě mohlo soustředit na svou práci.

  7. V klidu si popovídám s dítětem o tom, co prožilo ve škole, snažím se odpovědět na jeho otázky.

  8. O společných kulturních zážitcích (rozhlas, televize, kino, divadlo, koncerty) si s dítětem vyprávím, snažím se mu vysvětlit, čemu nerozumělo. Tím rozvíjím jeho rozumové vnímání.

  9. Své dítě pohladím, pochválím za dobré výsledky. Snažím se nezlobit se, když se mu něco ve škole nedaří.

  10. Jsem součástí školy, nestojím mimo ni, zvykám si na zcela samozřejmé návštěvy ve škole.


Zařiďme věci tak, aby dítě zvládlo svůj úkol co
nejlépe, a pak ho za to nezapomeňme pochválit!